Hanna Loffart

Att digitalisera förskolan och skolan, inte bara fördelar?

Jag var på föräldramöte på Thiaras dagis, där kom bla digitaliseringen av förskolan på tal och vad vi tyckte om det. Man kan ju se det från två håll, mot oss föräldrar och mot barnen.

Mot oss föräldrar är det väl bra, det känns som all information kommer digitalt nu för tiden och där förstår jag att förskolan måste hänga med. Det handlar om veckobrev, bilder på barnens vardag, inbjudan till möten, lägga in scheman osv. Helt okej enligt min mening.

Men så berättade förskolechefen att man nu fått fyra nya iPads till varje avdelning. (Det är blandade grupper med barn mellan 1-5 år ska jag tillägga) Det märktes tydligt att personalen och förskolechefen tyckte lite olika om det. Vår personal berättade att de använder iPadsen till att lyssna på sagor på ibland, men inte till så mycket mer. Min mening är att jag tror att det är bra att hålla iPadsen borta från barnen så länge som möjligt. Och som en annan mamma sa “de blir stora nog och kommer att upptäcka det förr eller senare ändå. Men på dagis vill jag att mitt barn ska få vara barn” Jag håller med henne till fullo!

Men det kanske är för att jag har sett och ser baksidan av det också. Thristan går i årskurs 5 och där använder de sin iPad dagligen. De har en egen och jag tror att Thexas i årskurs 2 också har det, men jag tror inte den används i samma utsträckning. Jag kan förstå att barn som verkligen behöver extra hjälp kan ha stor nytta av en iPad och dess hjälpfunktioner. Men jag ser också hur illa barn skriver, dvs deras handstil – för de skriver nästan inget för hand längre utan allt är på iPaden. Thristan kan fortfarande inte skillnaden på å och ä samt på b och d, just för att han har auto correct på sin iPad som rättar hans felskrivningar, nu har jag bett skolan ta bort det. Han kan även sitta en hel lektion med att försöka välja låtar på Spotify, utan att få ett enda mattetal gjort. Eller så vägrar han göra skoljobb som inte innefattar en iPad för att det är tråkigt då! Jag blir tokig på detta, jag har bett personalen ta undan iPaden från honom, men får till svar att det är en del utav undervisningen..?

Ja, ni hör ju hur det blir! Barn idag kan inte ha tråkigt, de kan inte åka bil, de kan inte gå på restaurang, de kan inte sova osv – för då sätter både personal och föräldrar en iPad i händerna på dom.

Thiara blir 5 år i december och har inte upptäckt “tjusningen” med iPaden än, just för att vi inte tillåtit henne och därmed har hon aldrig tjatat efter det heller. Nu när Thexas köpte sig ett tv-spel så har hon fått låna en iPad för att se på barnprogram på kvällarna, men hon ser det just som en tv och skulle aldrig få spela något spel eller så på den. Inte än, men det är klart att jag vet att den tiden kommer också. Men det är inget jag behöver skynda på.

Och jag ser ingen anledning till att små barn ska behöva ha en skärm över huvud taget, tex en 1-2-åring på dagis (eller hemma heller för den delen) “Min 1-åring kan säga alla färger på engelska, jag har en sån bra app för det” är något jag hört ett flertal gånger. Alltså..? Jag kliar mig lite lätt i huvudet och undrar hur viktigt det är att kunna engelska färger liksom?

Dela gärna med er vad ni tycker? För och nackdelar med digitaliseringen för så små barn.Leksaker om Thiara får välja – gosedjur och dockor.
I helgen fick hon köpa ett badkar till sina dockor, som hon har lekt med det.
Hon är en riktig liten “dockmamma” minsann.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Anna

    Allt beror på hur man lägger fram det som personal och vilket inställning man har till digitala verktyg, digitalisering i förskolan innebär inte att barnen spelar spel på ipaden, utan att vi använder den i samspel med barnet i deras lärande, vi tillrxempel använder iPaden just nu för att se detaljer, det är svårt att förstora upp ett papper för att se det man verkligen vill se, men en bild på ipaden kan man lätt förstora för att se detaljerna och sedan få ner dem med en penna på papper.
    Det finns många klipp på youtube om digitalisering i förskolan om du vill ha mer tankar om detta 🙂

stats